torsdag, oktober 15, 2009

Svineinfluensavaksine. Skal eller skal man ikke?

Jeg her helt sikker på at samtilige av alle i Norges land nå er temmelig lei av å høre om denne svineinfluensaen, noe jeg også er. MEN ettersom jeg er gravid, synes jeg hele situasjonen er veldig vanskelig å forholde seg til og å forstå seg på. Så dere får bare holde ut med meg på akkurat dette. For det er ikke lett når man rett og slett ikke vet hva man skal gjøre. Man får forskjellige beskjeder i hytt og pine, og man føler seg kanskje litt som en slags prøvekanin.

Som også sikkert alle har fått med seg har det hele tiden vært stor usikkerhet rundt denne vaksinen. Noe jeg fortsatt mener det er.
Jeg går jo under det som så fint heter: "risikogruppen". Egentlig litt fælt, for jeg føler meg ikke som en som passer i en risikogruppe.
Helsedirektoratet kommer jo med en del råd til de som er i de såkalte risikogruppene. De har funnet ut hvem som er i risikogrupper ved å få informasjon om sykdomsforløp i andre land.

Tenkte jeg kunne nevne HVEM som er i de forskjellige risikogruppene:

-Både og voksne og barn som sliter med Astma og andre luftveissykdommer/infeksjoner.
-Både barn og voksne som har kroniske hjerteproblemer, eller folk som har hatt akutt hjertesvikt.
-Voksne og barn med nedsatt infeksjonsresistens.
-Voksne og barn som både har type 1 og type 2 diabetes.
-GRAVIDE (Meg).
-Folk med kronisk nyresvikt.
-Personer med nedsatt mekanisk ventilasjonskapasitet pga. Ekstremt overvekt, alvorlig nevrologsisk sykdom eller skade.

(Disse risikogruppene er hentet fra www.pandemi.no).

Er man i disse risikogruppene skal man jo egentlig kontakte legevakt eller fastlege. Personlig tror jeg mange har hatt denne influensaen uten å selv være klar over det.
Man skal kontakte lege hvis man får influensa lignende symptomer, og de fleste vet vel hvilke symptomer dette er. Feber over 38 grader, vond hals, slapphet, vondt i hodet.Og generelt slapphet.
Tror egentlig at flere skulle blitt testa for dette jeg. Tror som sagt mange går rundt med denne influensaen uten å selv vite at de har den.

Jeg har i hele kveld sittet å lest en del på www.pandemi.no for å se om jeg blir noe klokere. Men jeg blir egentlig ikke det.
Såklart snakker de veldig varmt om denne vaksinen der inne, for helsedirektoratet anbefaler den jo på det varmeste, også for oss gravide. For vi bør visst virkelig ta den.
Denne vaksinen skal jo beskytte meg mot denne influensaen, hvis jeg velger å ta den da.
Som alle har skjønt anbefaler helsedirektoratet alle som er i risikogruppen om å ta den, der i blant gravide hvor jeg som sagt havner under.

Grunnen til at hele dette styret med denne vaksinen skremmer meg er det tilleggstoffet som visst ikke er utprøvd på gravide. Noe jeg mener ikke er så rart, for man tester jo aldri ut sånt på gravide kvinner.
Jeg håper ikke det bare er meg der ute som er veldig usikker på hele denne greia, og jeg håper noen er like forvirra som meg. Jeg tenker på dette hver dag og aner virkelig ikke hva jeg skal foreta meg.
Man skulle jo tro at gravide (som allerede har et nedsatt immunforsvar) lettere kan får komplikasjoner etter en slik vaksine. Eller er jeg helt på jordet da?
Og de kan ikke si noe om eventuelle langtidsvirkninger og skader av denne vaksinen.
Men det skal visst være viktig å la seg vaksinere. Og slik jeg har lest meg fram til burde gravide bli tilbudt en vaksine uten det tilleggstoffet som ikke er utprøvd på gravide. (Dere må si i fra hvis det jeg skriver er helt feil altså). Men da må det vel lages en annen vaksine sikkert?
Det blir også sagt at det er ingen grunn til å tro at denne vaksinen de vil gi til oss skal være farlig.
Og jeg blir små skeptisk bare av de ordene: DET ER INGEN GRUNN, for det beroliger meg virkelig ikke. Det skal visst finnes andre vaksiner, men de er visst ikke tilgjengelige akkurat nå. Noe som er utrolig kjedelig, for da tror jeg at jeg kanskje hadde vært litt roligere i forhold til denne vaksineringen.

De sier jo også at det er langt farligere å få svineinfluensa enn å ta denne vaksinen. Men hva med de som blir like så dårlige av denne vaksinen som de bruker å bli av influensa da?
Som gravid har jeg visst en økt risiko for komplikasjoner hvis jeg blir smittet. Men jeg kunne jo også blitt like dårlig av denne vaksinen, så jeg aner virkelig ikke ha som er best jeg.
Tviler egentlig på at jeg får denne influensaen uansett, men man vet jo aldri.
Også vil amn jo beskytte barnet sitt, men hvordan vet vi med sikkerhet at denne vaksinen er bra? når vi ikke vet noe om langtidsvirkningen av den? Jeg hører jo at de sier at gjennom å ta denne vaksinen vil babyen få i seg gode stoffer som vil gjøre de immune mot influensaen når de kommer ut.
Men vi kan jo ikke vite noe med sikkerhet, det er jo det som gjør alt så himla vanskelig. Huff, kjenner jeg blir helt ør bare av å skrive om dette jeg! For jeg føler at det er så ekkelt når ingen kan svare deg helt sikkert på noen ting.
Og jeg trodde ikke gravide ble anbefalt å ta influensavaksiner jeg. Mend et er tydeligvis en annen sak når det gjelder svineinfluensaen.

De har INGEN bevis for at denne vaksinen ikke skal være skadelig. Så synes hele greia er veldig forvirrende jeg.
Ingenting trenger å gå galt, det skjønner jeg jo. Men ting kan jo gå galt.
Så jeg vet virkelig ikke om jeg skal ta denne vaksinen eller ikke. Håper vi kan bli tilbudt en annen vaksine jeg, uten dette farlige stoffet..

Er du gravid? skal du ta vaksinen eller ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar