mandag, oktober 26, 2009

Kynnere

Nå når jeg sitter her med noen intense kynnere som ikke vil gi seg, tenkte jeg det passet seg å skrive litt om akkurat dette fenomenet.

Kynnere er det som trekker livmora sammen. Rett og slett sammentrekninger i livmora.
Man kan også kalle dette for falske Rier. Grunnen til at vi gravide har kynnere er for at livmora skal trene seg opp til den store jobben, nemmelig fødselen.

Livmora er jo en muskel, og tro meg den kan trekke seg sammen i tide og utide, rett og slett når den føler for det. Den trekker seg sammen under hele svangerskapet, men ikke alle legger merke til dette, jeg må si at de kvinnene som ikke gjør det er utrolig heldige.
Jeg husker at i begynnelsen kjentes det bare ut som vanlig mens smerter, mens nå kjennes det ut som at magen blir en murstein og litt sterker mens smerter enn vanlig.
Så vidt jeg husker tror jeg at jeg har hatt kynnere siden uke 18 eller noe. Kynnere skal jo ikke være vonde, men ubehagelige. Synes de er begge delene jeg da. Men vi opplever jo slike ting forskjellig alle sammen.

Kynnerne hos meg begynner øverst og i sidene før de på en måte sprer seg over hele magen og den blir steinhard. I begynnelsen slapp de taket ganske fort, mens nå kan de henge i lenge og komme hyppig etter hverandre.

Som jeg skrev tidligere i innlegget mitt kan man kalle kynnere falske Rier, så det er altså ikke ekte Rier.
Personlig er det veldig vanskelig for meg å vite hvordan Rier kjennes ut, ettersom jeg aldri har opplevd det.
Men kynnere kan visst betegnes under dette:

-De skal fort gå over.
-De skal visst endre seg eller forsvinne hvis du bytter sitte stilling eller noe.
-De skal ikke være regelmessige.
-De skal ikke komme i "tak".
-Og de skal egentlig ikke øke i intensitet.

Klarer du og sove med disse "smertene" skal det visst ikke være ordentlige Rier.

Man skal visst være glad for at man har masse kynnere. Men dette tror jeg ikke at jeg kommer til å sette pris på før etter fødselen. For synes det er sinnsykt ubehagelig og ha dette hele tiden. Men skal være takknemmelig om noen uker altså! jeg lover.

Alle gravide må huske å kontakte føden hvis kynnerne øker i intensitet. Ikke kontakt legevakt, men kontakt føden de vet virkelig hva de snakker om.

Håper dette innlegget var til nytte for andre gravide der ute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar