mandag, oktober 26, 2009

I dag ble jeg stukket!


I dag kom dagen hvor jeg skulle dra for å bli stukket. De fleste skjønner sikkert hva dette dreier seg om, nemmelig svineinfluensa. jeg har veiet for og i mot om hva jeg skulle gjøre, vaksine eller ikke vaksine. Men etter mye om og men kom jeg frem til at det beste for både meg og gutten i magen ville være vaksinering.
Tørr ikke tenke tanken på det å bli skikkelig syk nå. Ikke med alle disse kynnerne og magesmertene.
Og personlig synes jeg det er viktig å høre på Norske helsemyndigheters anbefalinger, og ikke høre på hva VG og DAGBLADET sier. For alle vet jo at disse avisene er kjent for å blåse ting ut av proposjoner. En slik beslutning som jeg nå har tatt er det kun en selv som kan ta og ingen andre. Det nytter ikke å spørre alle andre hva du skal gjøre, for de er ikke kompetente til å svare på det. Anbefaler derofor alle å snakke med enten legen sin eller helsemyndigheten, for det er så utrolig my feil informasjon ute å går.
Men uansett. Jeg har fulgt nøye med på legesenteret mitt sine sider, for å få med meg når de begynner vaksinering av risikogruppene, og det gjorde de i dag. De skulle vaksinere folk mellom klokken 1600-1730. Må si jeg fikk helt sjokk når jeg kom inn på venterommet litt over 1600, for det var stappfullt. Og dere kan vel selv tenke dere til hvor trangt og klamt det var der inne, helt forferdelig med andre ord.
Mads som var så snill å gjøre meg skulle bare gå litt i byen mens jeg ventet, for vi skjønte begge at ventetiden kunne bli veldig lang. Man måtte trekke kølapp og vente til sitt nummer kom opp. Jeg trakk nummer 42, og da var de på 90 og noe, så dere kan tenke der hvor mange som var foran meg. Men jeg tror det var noe feil med kø systemet deres da.
Ikke var det sitte plasser eller, og jeg kjente at kynnerene tok på veldig og så også mørkt på å stå sånn noe lenge. Men plutselig ropte ei gammel hyggelig dame på meg, hun hadde satt av en stol til meg, for hun mente det så ut som jeg trengte det. Skikkelig snill og hyggelig dame, var i hvertfall utrolig godt å få sette seg ned.
Som sagt var ventetiden utrolig lang. Så jeg anbefaler folk som skal vaksinere seg å ta med seg mat og drikke.
Jeg la merke til at legen min var ut og hentet folk nå og da, men tenkte ikke så mye over det egentlig. Før noen dro meg i armen og ba meg bli med, dette var da legen min. Da vi kom på kontoret hennes sa hun at hun huket tak i egene pasienter, snill som hun er. Dette satt jeg utrolig stor pris på selv om det sikker var litt urettferdig med tanke på alle de andre som var foran meg i køen.
Vaksinen kostet 150 kroner, og jeg kjente ikke at hun stakk en gang. Legen var utrolig glad for at jeg hadde valgt å høre på de Norske helsemyndigheters råd om å ta denne vaksinen, og at hun skjønte det var et tøft valg men at det var det riktige.
Etter at jeg hadde tatt vaksinen måtte jeg vente i 20 minutter før jeg kunne gå. Har ikke merket store bivirkninger, men føler meg litt slapp da. Men det kan ha med kynnerne og gjøre, for de sliter meg litt ut til tider.

Jeg er utrolig glad for at jeg har klart å ta en beslutning, og håper alle andre gravide der ute velger det de mener passer best for dem. ønsker i hvertfall alle som er i tenkeboksen lykke til med valget, dette er det du som bestemmer og ingen andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar