søndag, oktober 18, 2009

Oreo`s kake


Tenkte jeg skulle legge ut oppskriften jeg bruker når jeg lager Oreokake, og bilder av den jeg laget til morgendagens bursdagselskap.

Oreokake:

Disse ingrediensene trenger du.

-3 pakker Oreokaker
-100 Gram smeltet smør
-2 Pakker Tine Naturell ost
-2,5 DL Melis
-1 Pakke fløte
-2 ss sukker (Av erfaring blir kaken veldig søt, så greit å begrense litt her).
-1 pakke sjokolademousse. Jeg bruker av alle sortene.
-3 DL Melk, denne skal blandes i mousseen.

Fremgangsmåten jeg bruker:

1/4 av oreokjeksene knekkes og legges til side (dette vil si 3 av pakkene som ligger i eskene). Kjeksene som nå er til overs legger du i en poser og knuser dem skikkelig. Jeg bruker å tømme de i en bolle etterpå og knuse dem enda mer med ei sleiv. Helst av tre.
Nå tømmer du kjeksene i formen. (jeg bruker kun ringen). Så heller du smøret over. Det du også kan gjøre er å helle kjeksene og smøret i en bolle og blande det godt sammen, begge måtene fungerer greit.
Trykk massen godt ned i formen, slik at den blir fast og fin, da slipper du at kaken ryr så alt for mye.
Så mixer du melisen og kremosten sammen, jeg bruker mixmaster og dette skal bli en luftig blanding. Etter dette skal du mixe sammen sukker og fløte til krem. Jeg anbefaler deg å smake deg skikkelig fram på sukkeret.
Så tar du halvparten av kremen og blander med ostekremen, bruk da ei sleiv.
Så skal du smøre denne ostekremen utover kjeksbunnen. Så kan du drysse de kjeksbitene du har lagt til side over ostekremen. Når dette er gjort SKAL kaken stå ca. 30-40 Min i kjøleskapet.
Nå kan du mixe sjokolademousseen. På alle pakningene står det en egen fremgangsmåte som du da bruker. Så skal denne sjokolademousseen smøres oppå ostekremen.
Nå skal kaken nok en gang i kjøleskapet, hvor den nå skal stå i 1 time.
Så helt til slutt smører du resten av kremen på topper og pynter med smeltet sjokolade som jeg har gjort på bildet.

Lag gjerne kaken dagen før den skal serveres, da synes jeg den blir best!
Håper du liker denne. Dette er vel en standard oppskrift de fleste bruker, jeg fant den i hvertfall på en matside.

Kos dere med kake, den er farlig god.

1 kommentar: