tirsdag, september 22, 2009

Jordmor besøk

I dag klokken 0900 hadde jeg time hos mine koselige jordmor på Sunnland helsesestasjon. Elsker å gå dit, for jeg liker jordmora mi så godt.
Jeg venet et kvarter før jeg fikk komme inn, men hva gjorde det når det var så mange nusselige babyer der som satt å så på deg med vittige blikk å lagde rare lyder.
Endelig inne hos jordmor spurte hun jo en del standard spørsmål. Sånn som hvordan formen er og sånt. Og jeg må jo være ærlig, for den har ikke vært bra de siste 14 dagene. Jeg sliter med svimmelhet, kvalme, hodepine og skikkelige magesmerter.
Hun målte også blodtrykket, og det har steget masse siden sist, så nå har jeg plutselig fått høyt blodtrykk. Så det kan jo ha en sammenheng med hvorfor formen er som den er også.
Hun målte det 3 ganger, men det samme resultatet kom hver gang.
Fortalte også at jeg er veldg plaget med kynnere, og de er skikkelig ubehagelige.
Så når jeg skulle legge meg på den benken sånn at hun kunne lytte etter hjertelyd og kjenne på magen fikk jeg såklart en kynner. Magen ble som alltid helt skeiv og steinhard, jordmor kjente på den mens det foregikk og sa at det var bra de slapp taket veldig fort og ikke varte så lenge. Men hun kommenterte hvor bleik jeg ble da jeg fikk dem, for de er skikkelig ubehagelige så jeg blir veldig uvel og sånt når de står på.
Hjertelyden fant hun med en gang, og som alltid lå den på ca 150, bruker alltid å ligge mellom 145-150.
Så måtte hun såklart kjenne på magen, dette gruet jeg meg til for jeg visste hvor ubehagelig og vondt det kom til å være. Og ganske riktig, når hun klemte og styrte på så hun jeg nok en kan ble blek og begynte å kaldsvette. Så hun ville ikke klemme for mye, men godt hun så hvor ubehagelig jeg synte set var, for de smertene jeg har er ikke bare tull altså.
Mye av smertene sitter høyt oppe, noe som jordmor er bekymret for.
Så nå blir det kontroll hver uke, for hun var litt bekymret for SF, selv om urinen var fin.
Så nå sitter jeg her helt øm i magen etter det lille hun trykte og kjente på den, ikke noe godt.
Fikk streng beskjed om å ta det veldig med ro, helst ikke gjøre så mye men gå litt turer nå og da.

Heldigvsi er alt bra med lillegutten og han vokser som han skal, ingenting er bedre enn det. Nå må bare mora komme seg i rett form, for hvis jeg skal gå sånn resten av svangerskapet vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg.
Men veldig godt å bli tatt seriøst, og at de finner ut ting i litt god tid. Så nå er det bare å slappe av og være positiv.

4 kommentarer:

  1. Tror jeg må prøve å få tatt et bilde når jeg har en kynner, så dere får se hvor skeiv og rar magen blir!

    SvarSlett
  2. kæm har du fått te jordmor da?Æ å jikk på sunnland helsestasjon:)

    SvarSlett
  3. Ho hete for Monica Wold trur æ :)

    SvarSlett
  4. åja va itj samme da:) men dem e flink å trivelig nepå der da:)

    SvarSlett