mandag, september 21, 2009

Forkastelige ungdommer

I dag var jeg på Nav og på et kurs på helsestasjonen. Mads kjørte meg dit, så jeg skulle ta bussen tilbake.
Har alltid syntes det har vært helt greit å ta bussen, og har aldri hatt dårlige opplevelser med det.
Mens jeg stod å venta kom det en haug med elever fra Nidarvoll skole, disse var vel mellom 12-14 år gamle.
Da jeg så dem husker jeg at jeg tenkte tilbake til da jeg selv var på den alderern, og for en koselig tid det var. Hørte jo at mange av dem slang med leppa til hverandre, men dette er jo normalt tenkte jeg, for de er jo ungdommer.
Plutselig kom det en jente gående forbi, en kjempe søt jente som så kjempe snill ut.
En gjeng av disse ungdommene som stod der fra før av stoppet henne for å snakke med henne, jeg smilte for meg selv for de var da veldig trivelige mot hverandre, nesten for trivelig hvis dere skjønner. Men, med en gang denne jenta hadde gått skulle dere hørt regla som kom ut av munnen på de som hadde snakket med henne. Det første de sa var: Jeg liker ikke henne jeg, alt for umoden og atpåtil så er hun tykk!
Jeg ble stående å se på dem med et litt surt blikk, for denne jenta var da ikke tykk og hvis det var noen som ikke var modne her så var det denne gjengen. Håper virkelig ikke denne jenta hørte noe av det de sa, for hadde jeg vært henne tror jeg at jeg hadde blitt litt lei meg.
Ellers stod de å yppa mot hverandre.
Plutselig er det en gutt som dytter ei jente så langt ut i veien at en bil må bråbremse. Sjåføren kjører inn på busslomma og river veldig kjeft mot disse ungdommene, og alt de sier tilbake er: Øh, vi liker ikke sånne som deg altså.
Jeg tenker på den stakkars sjåføren, tenk så redd hun må ha blitt hun kunne jo ha kjørt ned den jenta.
Etter en stund kom det også en syklist, og da sa disse ungdommene kom igjen så sperrer vi hele veien. Og når denne syklisten kom prøvde hun å be dem flytte seg men uten nytte. Helt til en av de kanskje mer fornuftige ungdommene tok litt ansvar og "fjernet" dem unna veien.

Jeg ble så utrolig lei av å stå der, mest på grunn av disse ungdommene som virkelig ikke kunne oppføre seg men også fordi bussen var nesten et kvarter forsinka.
Endelig kom bussen og jeg og ei dame sto først i kø, men hele denne klynga med ungdommer klarte jaggu meg å snike seg forbi oss. Da kjente jeg at jeg ble irritert, men det var heldigvis ledige plasser i bussen da.
Det å sitte på bussen var jo også et kapittel for seg selv.
For et språkbruk det var på disse "barna", bannskap, ufine mot andre passasjerer og ikke minst mot buss sjåføren. De trykte på stoppknappen i hytt og pine, og de glemte å trykke når de virkelig skulle av så da dro de noe sinnsykt med kjeft mot buss sjåføren fordi de måtte gå av på neste stopp.

Lurer på hva barna sine foreldre hadde sagt hvis de så englebarna sine oppføre seg som dette her. Jeg hadde i hvertfall blitt sinnsykt skuffa og sint hvis de var mine.
Kan ikke huske jeg var som dette da jeg var på den alderen, dette må være en "ny" trende.

Andre som har lagt merke til dette?

1 kommentar:

  1. AMEN! Legge merke t sånne på bussen og på jobb heile tiå sjøl, har lyst t å banka vett inn i skallen på de :P

    SvarSlett