søndag, september 20, 2009

Hva er egentlig trygt når man er gravid?

Dette er et spørsmål som sikkert hver jente som er gravid stiller seg selv, kanskje daglig til og med.
Jeg skal være ærlig og si at ja, jeg har også stilt meg det spørsmålet mange ganger, for hva er egentlig "trygt" når man er gravid?
Jeg lurer i hvertfall på alt mulig rart nå som jeg er gravid. Og det kan være alt i fra: Kan jeg spise reker? til kan jeg drikke brus? Det høres sikkert ut som helt teite spørsmål, men ja jeg lurer på slike ting og det er garantert flere som også lurer på det.
Jeg har ikke "tort" å farge håret mitt nå som jeg er gravid, så håret er som et kråkereir. Jeg har ikke gjort det fordi jeg trodde rett og slett ikke at det var trygt. Men jo, det er visst helt trygt.
De midlene de brukte i hårfarger før var visst veldig sterke, mens de som de bruker nå er helt trygge, så det betyr alle dere gravide der ute so vil farge håret kan faktisk gjøre det.
Jeg har heller ikke tatt sol, fordi alle sammen sier at det er jo i hvertfall ikke trygt. Men det er visst også helt trygt å ta solarium når man er gravid. Men igjen er jo risikoen for hudkreft, men det har jo ikke noe med en graviditet å gjøre, så alle gravide jenter som vil ha litt farge til vinteren kan faktisk ta sol selv om de er gravide.
Det er også mange gravide som lurer på om de kan slanke seg. dette lurer IKKE jeg på, for det ligger jo litt logikk bak det at man ikke bør slanke seg når man går gravid.
Så når du er gravid bør du ikke slanke deg, for at du og babyen skal få i dere de næringsstoffene dere trenger skal dere ha i dere 2500 Kalorier hver dag.
Og spiser du under dette kan det faktisk være en risikio for barnet i magen din, så det er viktig å spise godt og IKKE slanke seg. Da kan man heller tenke over hva man spiser og spise sunt og droppe alle godsakene.
Man trenger jo ikke akkurat å slanke seg når man er gravid, det kan man jo ta senere...
Jeg husker også at jeg lurte veldig på om jeg kan bade i badekar. Og det er visst ikke bra for en gravid å sitte flere timer i en glovarm badestamp, men dett gjelder visst mest for de gravide som er i første trimester.
Grunnen til an man helst ikke bør gjøre dette når man er gravid er pga. kroppstemperaturen din stiger, og da vil såklart hjerterytmen din øke og dette kan gjøre at barnet blir stresset inne i magen din. Det er også i begynnelsen av svangerskapet at stress kan være ekstra farlig for barnet, ettersom nervesystem og organer dannes da.
Men du kan jo ta deg et bad i badekaret, men tenk over hvor varmt vann du har på.


Håper dette var til hjelp for andre gravide damer der ute i Norges land :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar