mandag, august 10, 2009

Mennen som sitter fengslet i Kongo


Alle i Norge har vel fått med seg saken om de to Nordmennene som sitter fengslet i Kongo, mistenkt for drap på sin egen sjåfør.
I dag har VG en sak på forsiden sin, hvor vi ser Tjostolv Moland vaske ut bilden som sjåføren deres skal ha blitt drept i.
Hvis det nå er sånn at det IKKE er de to Nordmennene som har drept ham, er det ikke da veldig merkelig å stå med det Dollar gliset når du vasker ut blodet av den drepte fra bilen? Eller er det bare min tankegang som er helt på jordet?
I følge de to mennene er visst dette en naturlig reaksjon. Jeg klarer ikke å se det naturlige med å smile når man vasker bort blodet til en som nettopp har blitt drept. Men en mulighet kan jo være en form for "sjokktilstand"? Eller kan det også være helt på jordet?
Begge disse mennene er jo eks soldater. Og sier selv at de har sett så mye forskjellig, noe som gjør at de bruker humor i enkelte situasjoner. Synes også det høres merkelig ut jeg da å bruke humor når en mann nettopp har blitt drept.
For meg høres det i hvertfall ikke naturlig ut å bruke humor i en slik situasjon eller å smile.
Men man kan også lure på hvorfor i all verden har dette bildet blitt tatt? Det er han ene mistenkte som har tatt dette bildet. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de i all verden absolutt skulle ta dette bildet da? hva skulle de oppnå med det? Tenkte de ikke på at nå gjør vi alt værre for oss selv? Sikkert ikke lett å tenke over sånt i en slik situasjon eller da.
Jeg lurer også på hvordan avisene har fått tak i dette bildet. De drapsmistenkte Nordmennene kan vel ikke ha levert dem til pressen selv? For da burde de også skjønt at dette ville ødelegge mye for dem. Men selv sier de at dette ikke beviser noe MOT dem da. Så ikke vet jeg.

Nei nå tror jeg det set mørkt ut for disse to Nordmennene. Får håpe at de har det "bra" i fengselet der nede, selv om de kanskje har drept en mann.
Hvis de nå er skyldige må jeg si at Nordmenn er et folkeslag som ikke sjokkerer meg mer.

Jeg tror også at de har drevet med en del hemmelige ting der hjemme, som jeg også tror vil se dagens lys snart.

Jeg har også min egen lille teori om at hvis de er skyldige, at dette bildet da er som et trofee for dem?

2 kommentarer:

  1. Synes faktisk ikke at det er så usannsynlig at de reagerer som de gjør, nettopp av de grunner de selv oppgir. Det er ikke alltid folk reagerer rasjonelt i stressende situasjoner. Vet at noen reagerte med latterkramper etter å ha snurret rundt på en motorvei i 100km/t og nesten blitt knust av en trailer. Rett og slett en stressreaksjon.
    Er heller ikke overbevist om at de står bak drapet. Det kan jo være at noen ser muligheten til å gjøre profitt i en evt. erstatning, og derfor lyver om omstendighetene også. At bildene lekker ut til norsk presse er vel gjerne et bevis på at noen ser sitt snitt til å gjøre noen kroner i alle fall.
    Vanskelig sak, men man får håpe at sannheten kommer fram og at rettsaken fører fram til riktig avgjørelse.

    SvarSlett
  2. Jeg var også så sikker på at d bare måtte være uskyldige. Men er alltid så gøy å trekke litt paraleller for og mot, for å se om man får fram noen mystiske aspekter av selve saken.

    SvarSlett