lørdag, mars 21, 2009

Fistula/Fistel

Fistula eller fistel som det heter på Norsk er en skade som kan komme ved et svangerskap hvis man ikke har de nødvendige hjelpemidlene til stede under svangerskapet. Dette skjer ved kompliserte fødsler og manglende pleie.

Det oppstår i hele verden men for det meste i u-land. Og da er det kvinnene i Afrika som er hardest rammet av fistula.

Grunnen til at jeg startet på dette blogginnlegget er at jeg sitter å ser på en dokumentar på Nrk2 om kvinner i Etiopia som blir rammet av Fistula. En utrolig sterk dokumentar som jeg håper det er flere som ser på en Lørdags kveld. En oppløftende film som virkelig får deg til å tenke gjennom ting.
Disse stakkars kvinnene har rier i alt fra 5-10 dager, og føder da t dødt barn. Mange av disse jentene/kvinnene er så unge at kroppen ikke er klar for den påkjenningen som kommer med det å føde et barn. I de fleste tilfellene ligger ogå barnet feil, noe som gjør at dette ikke er noe de klarer selv. Det er også en regels om sier at hvis barnet ikke har kommet ut innen 12 timer må det et keisersnitt til.

Det å ha Fistula vil si at det er hull mellom vagina og rektum eller urinrør og vagina eller begge steder. Noe som da betyr at det lekker konstant urin og avføring fra disse kvinnene.
Og da blir det også en helt utrolig fæl lukt av dem. De blir kastet ut av hjemmene sine, de må bo ute fordi familien skjemmes og for at de tror det dreier seg om en forbannelse. Men de skulle jo bare visst! Dette er virkelig ikke kvinnene sin feil, de har gjort alt de bare kunne.
Dette er en lidelse som kan kureres med et lite kirurgisk inngrep, og i 94 % av tilfellene blir jentene helt bra igjen.
Probleet er at i Etiopia er det ingen sykehus som vil ta i mot de, vaktene sender dem bort når de kjenner stanken, ingen vil ta i mot dem. Bortsett fra et sykehus, et helt egent fistula sykehus.
Men ikke alle kommer seg dit eller. Mange går i flere dager for å komme seg dit. Grunnen til at det er så vanskelig er for at Etiopia består av mange elver og fjell, og mange av disse kvinnene bor på Landsbygda.
Så la oss håpe at vi kan nå ut til alle som trenger dette lette kirurgiske inngrepet!
Dette er i hvertfall en sak jeg skal kjempe for!

3 kommentarer:

  1. Dette er helt forferdelig!
    Jeg var ved fistula-sykehuset i Etiopia nettop, og det ligger midt i Addis Ababa som er hovedstaden, nesten umulig å komme seg til om du har blitt kastet ut av familien din. Etiopia er også et vanskelig land for kvinner å bo i, for de får ikke jobbe, og har lite respekt i samfunnet. Bra nrk2 sender slike dokumentrer!

    SvarSlett
  2. Ja, heelt forferdelig!
    Så også litt av dette da jeg var i Sør-Afrika, men var ikke like utbredt ettersom de har kommet litt lengre enn det Etiopia har, hvis du skjønner hva jeg mener.
    Afrika er et kontinent vi virkelig må kjempe for på forskjellige områder. Gleder meg til den gangen jeg nok en gang kan jobbe som frivillig der :)
    Ja, kjempe flott at slike dokumentarer blir sendt! Så folk får opp øynene for hva som foregår i verden.

    SvarSlett
  3. Huff og huff.. jeg har sett en dokumentar om det der nylig. Setter virkelig ting i perspektiv. Flott at folk bryr seg og prøver å gjøre noe med dt.

    SvarSlett