torsdag, februar 19, 2009

Tine`s tvangstanker

I løpet av mitt liv har jeg fort funnet ut at jeg har en del merkelige tvangstanker, og at jeg er en smule overtroisk.
Jeg kan vel kanskje ikke egentlig definere mine tanker som tvang. For tvangstanker er jo når tanker går over til å bli tvang? Ikke sant?
Så mine tanker tviner da meg til forskjellige ting? Som at jeg må henge opp klær i fargekoder, og at undertøyet må henge minst synelig selv om tørkestativet står på tørkerommet. Sokker må henges i par, og bukser og gensere henges ikke sammen.
Når jeg dusjer plantene i dusjen, må de alltid stå på den samme plassen som de gjorde sist. Når jeg retter ut håret MÅ jeg alltid starte med panneluggen, ellers får jeg helt angst. Jeg takler ikke brødskiver som er alt for tykke, og pålegget må være perfekts smurt på.
Jeg synes til og med at barn må skjønne at bildet på smokken ikke skal være opp ned, men tvert i mot, det skal være den rette veien.
Når jeg pusser tennene må jeg ha vann på tannbørsten før jeg har på tannkrem, og jeg starter alltid pussen på den venstre siden.
Når jeg er ute å går i snøen og jeg ser fotsporene etter andre, må jeg alltid gå i de akkurat samme sporene. Jeg går rundt kumlokk og jeg MÅ gå på de hvite strekene for fotgjengerfeltet.
Skal jeg lese vg må jeg alltid ta ut sporten å kaste den fra meg før jeg leser.
Steker jeg kjøttdeig må den være helt perfekt hakket, og ikke som noen store poteter.

Kan vi kalle alt dette for tanker som har gått over til å bli tvangshandlinger?
Flere som vil dele sin tavngsrike hverdag med resten av Norge?;)

5 kommentarer:

  1. Du e no litt go da Tina=)
    Einaste æ har tru æ må vær dorulln:-P JO! Åsså at bøker ska stå ætte størrels å ikke ætte alfabete:-P hihiX-D

    SvarSlett
  2. Haha, TINE:D
    D e du å karianne:P Oida, glæmt bindestreket æ;O

    SvarSlett
  3. sliter selv mye med tvangstanker/handlinger, er medisinert for det. Det som er morsomt med tvang er at ALLE mennesker på jorden har det fra tid til annen :) Og det ligger mye humor i det. Selv MÅ jeg blant annet repetere navnet til en person jeg hilser på tre ganger, får noen rare blikk da ja :D Andre ting er at jeg må åpne et dørhåndtak med begge hender, alltid ta tre slurker når jeg drikker noe, klappe meg selv i bakhodet tre ganger hver gang jeg kommer til et nytt sted, gå alt av trappetrinn to trinn om gangen, alltid gå tre omganger med støvsugeren, snurre rundt en gang i dusjen før jeg skrur på vannet, vaske speilet hver gang jeg så mye som ser inn i det, legge alt jeg bruker av sminke bortover i en fin rekke på golvet, sortert alfabetisk etter hva slags sminke det er , før jeg kan begynne å sminke meg, åpne/lukke et skap tre ganger før jeg kan åpne det og gjøre det jeg skal. Utrolig mye rart mennesker får for seg at de MÅ gjøre... Det blir jo HELT feil om man lar være å gjøre det, som at verden skal gå under hvis jeg ikke snurrer en gang rundt før jeg skrur på vannet i dusjen? :D menneskesinnet er finurlig :)

    SvarSlett
  4. Eg MÅ sjekka at badedørå e låst ørten ganger før eg går i dusjen, sjøl om eg vett at eg har sjekka allerede. Hende til og med at eg går ut av dusjen for å sjekka :P
    Te med sukker i må røres i ein evighet før eg drikke d.
    Eg må ha greie på ka klokkå e, ALLTID.

    SvarSlett
  5. Haha, jeg må også alltid sjekke om døra e låst. Spesielt når æ e på et kjøpesenter eller nå, folk må tru æ e gal som tar i døra mange ganga:P

    SvarSlett