mandag, februar 09, 2009

Dr.Tine gir informasjon om sykdom


I dag skal jeg si litt om Den fryktede halsbetennelsen.
Halsbetennelser deler vi inn i infeksjoner. Og da er det i mandlene eller i svelgslimhinnene.
Og for dere som lurer kan dere ha begge disse samtidig!
Årsakene for disse sykdom er jo enten virus eller bakterier. Men for de fleste halsinfeksjoner skyldes virus, mens noen skyldes bakterier og da er A-Streptokker vanligst (Som de jeg har).
Du kan merke at du har dette ved at du har vondt i halsen, veldig ekkelt å svelge, høy feber. Og også en generelt dårlig allmenn tilstand.
Mandlene dine vil da bli hovne, røde og kanskje ha hvite prikker på seg.

Tror du at du har streptokokkinfeksjon?
Da har du sikkert noen av disse symptomene:
Temperatur over 38 grader. Hoven på halsen (lymfeknuter).
Og hvis du ikke har hoste eller rennende nese.

Hvis du tror at du bare har en vanlig halsbetennelse har du sikkert noen av disse symptomene:
Rennende nese, hoste, hes stemme og kanskje øyekatarr. Lett forhøyet temperatur.

Men nå skal det også sies at jeg hadde hoste og rennende nese selv om jeg hadde streptokokkinfeksjon, så man kan vel også får en forkjølelse oppi alt også!! Så går man syk over lengre tid anbefaler jeg en tur til legen.

2 kommentarer:

  1. Hørtes ikke såååå oppløftende ut du:-P
    Go berding! masse klæm!

    SvarSlett
  2. Bare gi folk litt info vess dæm føle sæ sjuk da Kari-Anne:P

    SvarSlett