lørdag, januar 31, 2009

Min tur til Sør-Afrika (CT)


Som de fleste vet, har jeg vært i Sør-Afrika å jobbet som frivillig.


Det hele startet såklart med at jeg fant ut at dette faktisk var noe jeg hadde råd til i det øyeblikket. Jeg kontaktet da x-plore. De er en organisasjon som jobber med å sende frivillighetsarbeidende til forskjellige land.

Da turen endelig var bestilt, fikk jeg vite av x-plore at jeg var kommet med i gruppen som startet 2 Mars. Jeg hev meg rundt å bestilte tog biletter til Oslo, og flybiletter videre der fra. Som de fleste kanskje er var jeg litt nervøs i forkant av min første reise som jeg skulle utføre alene. Jeg var heldigvis så lur at jeg sendte x-plore en mail for å forhøre meg om det var noen andre Nordmenn som skulle reise nedover i samme periode, og det var det. Hun het Julie, og kom fra Oslo. vi Bestilte flybilletter sammen.


Togturen, Trondheim-Oslo:Den gikk helt fint, hadde hele to seter for meg selv fordi personen som hadde fått sete ved meg ikke ville dele med noen. Og glad var jeg for det



Flyturen, Oslo-London:Dette var en helt forferdelig flytur etter min mening. Masse turbulens, fæl mat og ufint personale.


Flyturen London-Johannesburg:En av de mest fantastiske flyturene jeg har hatt i hele mitt liv. Masse god mat, bortsett fra frokosten. Av en eller annen grunn hater jeg egg/Bacon og pølser som frokost. De hadde også mange filmer å velge mellom, noe som gjorde flyturen kjempe mye kortere. Jeg fikk desverre ikke plass sammen med Julie, men satt like bak henne.

Flyturen, Johannesburg-Cape Town:En fly tur jeg ikke skal si så mye om, ettersom vi begge var møkka trøtte og sov nesten hele veien til Cape town sin hoved fly plass.


Endelig var vi framme i Cape Town. Vi var heldigvis så lure at vi hadde spurt på flyplassen i Johannesburg om bagasjen vår gikk hele veien fram, noe den ikke gjorde, men som vi heldigvis fikk ordnet. Mens vi stod å ventet på bagasjen på flyplassen i Cape Town kunne vi plutselig høre denne beskjeden over høytaleren:Can Julie And Tine Pleace come to the information??Vi holdt på å le oss ihjel, Haha! Men vi fant ut at vi måtte vente på bagasjen vår før vi gikk til informasjonen.Da vi endelig hadde fått henta ut bagasjen vår, gikk vi i møte med vår sjåfør. En kvinnelig muslim som faktisk var drosjesjåfør.


Vi ble satt av ved et hus vi syntes så helt forferdelig ut. Men som de snille nordmennene vi er, var vi positiv uansett hvor forferdelig vi mente det så ut.Vi inspirete hostellet og mente det så helt ok ut, men det kunne vært billigere med tanke på at det var frivillighetsarbeidende som jobbdet der, de er jo ikke verdens rikeste. Den første uken var alle nettene innlagt i programprisen. Men hvis man ellers ville bo der var det 150 rand per natt, ca 75 NOK. Det høres kanskje ikke mye ut, men i følge mange Sør-Afrikanere er det dyrt.


Hele den første uken var en indroduksjons uke. Der vi ble kjent med nye mennesker, fikk utforsket Cape Town. Guidete turer i townships og barnehager, tur til stellenbosch mange vinområder og såklart Cape Peninsulatur. Og da fikk vi såklart sett kaap det gode haab.Alt vi gjorde i denne uken anbefales på det sterkeste av dem som har planer om å reise nedover til Cape Town.



Under denne første uken fikk vi også testet ut Cape Towns pulstrerende uteliv som ikke en gang kan sammenlignes med utelivet vi har her i Norge. Absolutt alle danset, og ingen drakk seg fra sans og samling bortsett fra oss nordmenn som er vant til den typiske grøftefyllen her til lands. Folk var så utrolig trivelige, og det gikk an å føre en samtale med en person som hadde drukket et par glass. I motsetning til her til lands.


Det var også under denne første uken jeg ble kjempe syk. Det var etter et resturant besøk på en veldig bra resturant i cape town at jeg ble alvorlig syk. Da fikk jeg testet ut afrikas ambulanse og Sykehus. Ambulansen skal jeg ikke klage på, flinkere folk skal du lete lenge etter. Men på sykehuset syntes jeg ikke det var så bra, selv om jeg ikke husker så mye av det. Og at de sendte meg hjem dopa som bare det. Fikk aldri vite hva som egentlig feilte meg.Men etter en antibiotika kur kom jeg meg på beina igjen.


Min første Hostfamily:

Etter den første uka i Cape Town, var det klart for å reise til vertsfamilien. Jeg var kjempe spent på dem, selv om jeg fortsatt var ganske så syk. Organisasjonen i Sør-afrika sa at familien var fult klar over at jeg var syk og at jeg skulle få ta det med ro. Men i ettertid viser det seg at dette var noe de ikke visste, noe jeg synes er alt for dårlig av sasts. Familien gikk jeg ikke overens med, satt for det meste på rommet mens de alltid røykte hasj eller var ute. Fikk heldigvis bytta familie.



Min andre vertsfamilie:jeane og Franklyn. En helt fantastisk familie som jeg er så glad for at jeg fikk bruke den siste tiden i Sør-afrika med. Grunnen til at jeg fikk komme dit var at en annen på min gruppe også bodde der, Nicky. Hun tok seg av meg der nede. Kjempe flott dame som jeg ble utrolig glad i.




Den første creache (Kindergarden) Jeg jobbet i het Dolphin educare. Et kjempe flott sted med mange flotte barn. Likte meg ikke der av forskjellige grunner. Det var kun rike barn der, og de ansatte slo barna. Følte ikke at rike barn trengte min hjelp, og jeg ville ikke ha noe ansvar på med hvis det kom ut at disse barna ble mishandlet, det er ulovlig i følge sør-afrikansk lov, fr det har jeg sjekket et ut. Opp i alt dette var det jo påska, og da hadde de fri lenge. Irriterer meg at jeg ikke fikk beskjed om det, men det legger jeg på x-plore og Sasts sine skuldre, i og med at vi ikke ble informert om dette.

Det Andre stedet jeg jobbet på var en Kidsklubb, som hadde åpen i spesielle sesonger. Da i den 3 ukers lange påskeferien. Da fikk jeg endelig jobbe med barn som virkelig trengte det! Setter stor pris på alle minnene og sorgene jeg fikk dele med dem.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar