torsdag, januar 22, 2009

Selvopptatte Nordmenn

Nordmenn er virkelig selvopptatte. Er dette et nytt fenomen, eller har det alltid vært sånn? eller har det bare blitt sånn?
Og er det alle aldersgrupper som er selvopptatte? Og da tenker jeg på: Barn, ungdommer, voksne og pensjonister. Og under disse kan vi ha noen underkategorier: Menn, Kvinner, mødre og høyt utdannede mennesker.
La oss først ta kvinner. Først må jeg si at dette ikke gjelder alle kvinner. Men jeg synes at enkelte av norske kvinner er ganske så selvopptatte. Jeg har en følelse av at kvinner er veldig opptatt av hvordan ting ser ut for resten av samfunnet, at hjemmet er perfekt, at hun er perfekt, at mannen har en bra jobb og at barna er såkalte englebarn, er dette virkelighet eller fiksjon? Jeg tror kvinner generelt er veldig opptatt av seg selv, hjemmet og familien. Samtidig som hun alltid på ha med seg det siste av nabosladderet, og dette for at hun skal ha det bedre med seg selv og sin familie.
Og så har vi mennene da, er de egentlig så selvopptatte som vi skal ha det til?
Jeg har egentlig en mening om menn: Enten er de snille, søte og hjelpsomme. Ellers er de: Late, uhygeniske og uvitende. Ellers er de: Barske, handy og deilige.
Eller man kan også si det på denne måten: Menn er menn.
Selvopptatte barn er de barna som alltid får det de peker på, og som virkelig ikke aner hva ordet NEI betyr. Jeg mener barn som er i skolealder. Og det er så utrolig viktig at de får se hvordan vikreligheten er, ikke bare en fasade.
og så har vi disse skittkastene ungdommene som kun har det i kjeften. Jeg er sikker på at foreldrene hadde visst hvordan de oppfører seg så hadde de gremtes dypt!
Alt mange av dem tenker på er å ha de nyeste klærne, den nyeste sminken, det nyeste innen data. Enkelt å greit alt det som kan kjøpes for penger. Jeg tror penger og status er som et dop for enkelte ungommer. Men jeg synes faktisk at også skolen burde legge en slag plan for dette. Det kan da ikke være så vanskelig å rive dem fra datan og tvn??
Og så har vi pensjonistene da. Jeg har lest en del steder at vi mennesker lever lengre nå enn før, fører dette til at vi blir mer selvopptatte? bruker mer penger på oss selv? og setter av mindre til den neste generasjonen? Selv om pensjonister nå reiser mer, bruker mer penger og har mer livsglede vil jeg IKKE si at de er SELVOPPTATTE. Snarerer tvert i mot, de bare nyter livet til de fulle, noe de ikke gjorde for 20 år siden.
Hvorfor i all verden skal de sette av alt de har til den neste generasjonen? Nei, jeg har en ting å si til alle pensjonister der ute: Nyt livet til det fulle og lev hver dag som om den skulle være den siste. Og har du veldig lyst på den syden turen, ikke nøl, bare bestill!!!

Min konklusjon er at store deler av oss nordmenn har et snev av selvopptattsyndromet i oss, det er bare det at noen skjuler det bedre enn andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar