søndag, november 15, 2009

Klementiner VS Mandariner


Hvert år synes jeg det er et evig styr rundt disse to fruktene, og da sikter jeg spesielt til navnet deres.
For vet folk egentlig forskjellen på disse to? Og hva selges egentlig her i Norge? Kjenner jeg får et snev av angst og dårlig samvittighet overfor frukten hvis jeg går å kaller den ved feil navn.
Jeg er helt sikker på at de fleste av oss Nordmenn utsetter disse stakkar fruktene for navnerot.
Så, er du en av dem som blander disse to?

Det vi får kjøpt her i Norge er KLEMENTINER, Mandariner er fulle av steiner, og importeres så og si ikke til Norge lengre. Men fortvil ikke, det finnes også Klementiner med Steiner.
Grunnen til at noen Klementiner har steiner i seg er at de har fått vokse nært et sitrontre. Og dette sitrontreet har da bestøvet Klementintreet.

Hele denne greie er egentlig ganske fascinerende hvis man tenker over det. Og nå synes jeg at alle Nordmenn bør ta hensyn til denne stakkars frukta og kalle den ved rett navn, nemmelig: KLEMENTIN !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar