onsdag, juli 29, 2009

Setebelter i fly


Nå som i har tatt en del fly i forbindelse med denne ferien er belter i fly noe jeg faktisk har viet mange tanker. (Ja, jeg tenker på veldig mye rart og kanskje litt ubetydelig).

Det første jeg gjør når jeg kommer inn i flyet får på plass sakene og satt meg ned er å ta på meg setebeltene. Tar de faktisk på meg allerede før flyet er ferdig lastet og dørene stengt. For jeg tror at for meg er dette beltet en trygghet uansett.

Etterhvert så begynner jo flyet å røre på seg og lyset med fest setebeltet kommer på. Og da kan man høre "klikk-klikk-klikk-klikk" I hele flyet. Hvorfor må enkelte mennesker få beskjed om å gjøre noe før de gjør det? Altså, jeg skjønner jo at barna ikke skjønner seg på det, kanskje enkelte voksne tenker litt som barn også?

Og når man kommer opp i luften blir dette fest setbeltet slukket, og man får beskjed om at man nå kan ta av seg setebeltet MEN at de råder deg for din egen sikkerhet at du har på deg beltet hele tiden mens du sitter på plassen din.
Men det første menneskene i flyet gjør etter at de har fått denne beskjeden er: "klikk-klikk-klikk-klikk", de tar av seg setebeltene. Hvorfor? I hvertfall vi Nordmenn er så sinnsykt opptatt av sikkerhet, så hvorfor skal alle da absolutt ta dem av? er det så vanskelig å følge råd og bare ha dem på seg mens man sitter der?

Mange som sier at det kommer jo ikke til å skje noe uanset, men hva om det skjer noe da? Da kan du vel angre deg for at du ikke "gadd" å ha på de beltene?

Når flyet har landet sier de også over høytaleren at man skal bli sittende med setebeltene på helt til skiltet med fest setebeltet er slukket. Men igjen, med en gang flyvertinnen/verten er ferdig med beskjeden hører du bare "Klikk-klikk-klikk-klikk", Mennesker som tar å gjør det motsatte av det de nettopp har fått beskjed om. Er voksene folk virkelig som barn som ikke klarer å høre etter? Hvorfor må de alltid gjøre sånt som går i mot det som heter sikkerhet?

Kjenner jeg blir utrolig irritert på dette. Og også på det at de med en gang tar fram bagasjen, reiser seg og står der helt til de får gå ut. Hvorfor ha det så travelt? det går jo ikke noe fortere uansett.

Nei, nå synes jeg passasjerer på fly må begynne å tenke litt mer på sikkerhet, og ikke på stil, komfort og stress!



1 kommentar:

  1. Haha.. jeg synes denne var morsom jeg da.. hehe :)
    Akkurat det samme har jeg spurt meg selv om, men ikke så mye for sikkerheten sin skyld, heller om hvorfor de på død og liv skal ta av setebeltet med en gang skiltet slukker.. Hva er poenget hvis man allikevel sitter? Man kan jo sitte i timesvis i bil med setebeltet på...

    SvarSlett